iszlám és politika

Manyasz Róbert Kázmér blogja

Iszlamista irányzatok Szíriában – 7 Szalafi és dzsihádi

2013. március 31. 01:13 - politics&islam

A retorika és politikai munka szintjével megelégedő szoft-szalafiták és keményebb, az Ibn Tajmíja-i purista iszlám állam megteremtéséért fegyveresen fellépő dzsihádista társaik örömmel fogadták a sog „arab tavasz” eseményeit Gafszától Zarqá-ig.

Mérsékelt szalafitáknak neveztem itt a reformer-szalafitákat (إصلاحي سلفي), akik többnyire az egyes országokban fennálló politikai rendszer keretein belül, azt többnyire legitimnek elismerve törekednek vallási-politikai programjaik megvalósítására és a társadalom – saját interpretációjuk szerinti – reiszlamizására. Ugyanakkor a dzsihádista szalafiták (szalafí dzsihádí سلفي جهادي) szerint a társadalom reformja, azaz a purifikált iszlám útjára térítése, nem képzelhető el a fennálló politikai struktúrában, amely ennek egyik legfőbb akadálya, így annak lebontása a mozgalom elsőrangú célja. A saríán alapuló iszlám állam felépítéséhez meg kell semmisíteni a fennálló istentelen/elhajló/korrupt rezsimet, s ennek eszköze a hit érdekében kifejtett erőfeszítés, azaz a dzsihád (جهاد). E vélemény követői a dzsihádot általában a közösség minden tagjára vonatkozó érvényű kötelezettségként (fard ajn فرض عين) interpretálják, de vannak köztük, akik azt általában a közösségre nézve tartják kötelezőnek (fard kifája فرض كفاية), amelynek teljesítése a közösség egyes tagjai – mint a közösség képviselői – részéről a többieket felmenti a kötelezettség alól.

Az „arab tavasz” pozitív fogadtatása történt Szíriában is, ahol ráadásul nemcsak a korruptnak, istentelennek, Nyugat-barátnak – ergo: árulónak – tekintett egyébiránt szunnita vezetéssel szemben léphettek fel, miként Tunéziában, Líbiában vagy Egyiptomban, hanem egy heterodox, még a síita mainstreamből is kilógó, így számukra kétszeresen eretnek vallási csoporttal, a politikai/katonai hatalmat nagyjából lefedő alavitákkal szemben is. 

Nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a tényt sem, hogy Szíria más miatt is szálka az iszlám puristáinak szemében – több évszázada. A szalafizmus szellemi atyja, a 14. század elején alkotott Ibn Tajmíja (1263-1328) az ősök (szalaf سلف) tiszta iszlámját fenyegető legfőbb veszélyforrást – a síita „elhajlás” mellett – a kétségtelenül idegen (görög, indiai stb.) gondolati elemeket is magába olvasztó iszlám misztikában, a szúfizmusban látta. Ennek pedig máig élő évszázados hagyománya van szíriai szunnita muszlimok körében, mind társadalmi szinten, mind a mindenkori hivatalos vallási elöljárók között. A politikai passzivitást hirdető, az egyénileg megélt, befelé forduló vallásosságot, interreligionális közeledést hirdető szúfizmust a hatalom is ösztönözte: legkiválóbb mestereit emelte a vallástudósi hierarchia élére. Így lett hosszú évtizedekig a Naqsbandí-rend kiválósága, Ahmad Kaftáró sejk az ország főmuftija pár évvel ezelőtti haláláig. Az Aszad-i rendszer – a nyugatitól eltérő kiindulópontból ugyan – de de facto törekedett az államhatalom/politika és a vallás szétválasztására. Ezt pedig az igaz úttól való elhajlásként interpretálták a szalafiták.

A dzsihádisták számára Szíria stratégiai jelentőségét tovább fokozta az ország geopolitikai helyzete: Damaszkusz számukra a végső cél, Jeruzsálem felszabadításának legideálisabb hídfője lehet.

Ezek ugyan még a jövő homályába vesző álmok, de e hármas kihívásnak megfelelően aktivizálódtak, majd szokásuk szerint a kitűzött célok apró distinkciói mentén szinte azonnal fragmentálódtak és a lázadások második évében már szinte áttekinthetetlenül bonyolult networkjét hozták létre az aktivista iszlám szélsőségességnek. 

Ez a felfutás részben annak is köszönhető, hogy míg a 2011 márciusában megkezdődött megmozdulásokat a szíriai kormány még meg tudta fékezni, ugyanazon év második felétől, Törökország nyíltan Aszad-ellenes álláspontjának kinyilatkoztatása és a Szabad Szíriai Hadsereg (FSA الجيش السوري الحر) megerősödése után az Öböl országaiból érkező kezdetben titkolt, majd egyre inkább bevállalt támogatásnak köszönhetően egyre-másra jöhettek létre a radikális iszlamista szervezetek. Ezek tagsága ugyan döntően szíriai állampolgárokból verbuválódott, de a kezdetektől alapvető szerepet játszottak a globális dzsihádista hálózat hamarosan megérkező nemzetközi harcosai és a dzsihádista ideológia elmaradhatatlan teoretikusai.

Az egyes irányzatok céljai közötti különbségek igen szerteágazóak. Ezek egyik legfőbb eleme a muszlimok közössége, az umma (أمة) megbonthatatlan, minden muszlimra kiterjedő fogalma és a vataníja (وطنية), a nemzeti gondolat, a nacionalizmus fragmentáló ereje közötti ellentmondáshoz való viszony. Az alább főbb vonalakban bemutatott csoportok tárgyalásánál igyekszem kitérni erre a dzsihádisták által is nehezen – vagy bátrabban fogalmazva: sehogy sem – kezelhető problémára. 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://islampolitics.blog.hu/api/trackback/id/tr245172736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

curio1 2013.04.01. 09:14:57

A cikkiró nagyon alapos. Az iszlamisták jelenléte és aktív, szervezett megjelenése mintegy ráülése az "arab tavaszra" egy nagyon nagy figyelmeztető jel. A világ szerette volna ezeket a kvázi diktatúrákat felszámolni és nem hitt az ott levő diktátoroknak akik azt mondták, hogy amennyiben minket elüznek helyettünk nem a demokrácia következik hanem az iszlamizmus.
Kezdődött Iránban, folytatódott Irakban majd jött az arab tavasz és vele Tunézia, Libia, Egyiptom és most Szíria.
Különböző felállásokban és mértékben de seholsem a demokrácia jött el, hanem a többség diktatúrája. Mivel a pénz a váltásra majdnem mindíg valahol szaudiból érkezett és érkezik azzal mindíg együtt jött az iszlamizmus. Többé - kevésbé fundamentális formában.
Sajnos derék európai döntéshozók bedöltek a demokratikus szlogeneknek és támogatták ezeket a változásokat.
De mindíg eljött az igazság órája, mivel a világ nyugati fele ebbe semmilyen pénzt nem volt hajlandó tenni (kivéve a fegyvereladásban érdekelt katonai lobbikat, államokat) így természetesen az szaudi pénz nyert és nyerni fog Szíriában is.
Ahol bekövetkezik ugyanaz mint Egyiptomban vagy Tunéziában a többé-kevésbé világi államok helyett megjelenik egy iszlamista állam.
Meg kell nézni régi hiradókat akár harminc-negyven éveseket, hogy hány nőnek van fejkedője és hánynak van most. Közben a látható nők száma nem igazán változott. (Ez csak egy apróság, de nagyon jellemző)
Európa/Egyesült Államok demokrácia hajhászása (legalábbis verbális szinten, hiszen egy vasat sem tesznek bele) ezeket az országokat sok-sok évvel veti vissza a demokratizálódásokban.
Sajnos.

Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2013.04.01. 10:36:43

Hozzátenném még, hogy a szaudi pénzből finanszírozott iskolákban kiskoruktól kezdve agymosásszerűen oktatják a fiatalokat a legagresszívabb iszlámra. Az ott tanultakból lesznek a dzsihadisták és azok támogatói. Az iraki polgárháborúból is alaposan kiveszik a részüket, ott az irániak ellen harcolnak a befolyásért. Nehéz elképzelni, de az általuk képviselt vallási diktatúra sokkal kegyetlenebb, mint a világi klasszikus katonai elnyomás, ami valamivel több szabadságot adott a népnek. Persze azok is rendesen kegyetlenkedtek a 'renitensekkel', de az iszlamisták a semlegeseket is ellenségnek tekintik.

Jeleni 2013.04.01. 16:27:54

Gyakorlatilag mindegy, ki van az ország élén, ha nem a jog uralkodik, diktatúra lesz: iszlámista, vagy "világi" ugyanaz. Ahol az emberek alapvető jogait nem ismerik el, mindegy, hogy félkatonai diktatúra van, vagy saríja, elnyomás lesz...

fehérfarkas 2013.04.29. 12:52:52

Az Iszlámot és annak törvényei szerint élőket nem kellene összekeverni az ún. iszlamistákkal, ami egy politikai meghatározás.
Az iszlamisták 20. sz-i kreáció. Kb. annyi közük van a valláshoz, mint a Klu-Klux Klánnak: annak nevében követik el a kegyetlenségeiket, de valjában a vallás minden egyes pontját megszegik. Képmutató és álszent banda.
Tunéziában és Egyiptomban nem pont ugyanaz az ideológia győzött. A tunéziai a török Erdogan féle AKP-hez áll közel. Míg Egyiptomban a Muzulmán Testvériség egy pacifikált iszlamista szervezet (a korábbi radikális fegyveres szárnya még a 90-es években kiszállt belőlük). Csak sajnos mellettük a wahhabita Núr párt lett a 2. legnagyobb politikai erő. Egyébként az emberek becsapásával szerezték a szavazatokat: békét, kiszámíthatóságot, rendet, és igazságosságot, korrupciómentességet ígértek az egyszerű szegény embereknek. Az ígéreteikből semmit nem tartanak be, viszont mindent megtesznek amit nem is ígértek.
De mint látható a Núr párti indítványok és tervek egyre jobban verik ki a biztosítékot az egyiptomi emberek körében. Az egyiptomiak ugyanis nem akarnak Szaúd Arábia 2 meg Tálib korszakbeli Afganisztán 2 lenni. A választási kampányban nem ez szerepelt.

A hidzsábtól (női fejkendő) pedig nem kell félni. A fejkendő nem a szélsőségessék jelképe. És a muszlim nők 99,9%-a nem is ezért használja.
Az Iszlám vallást és törvényeit ne keverjük össze a szélsőséges/terrorista csoportok ideológiájával.
Viszont egy pozitívuma van az egyiptomi Núr párt 2. helyezésének: Indonéziától Marokkóig végre a legnaívabb muszlim is láthatja hova vezet, ha a wahhabitákkal szimpatizál, ha a wahhabitáknak akár egyetlen szavát is elhiszi. Ha egy wahhabita azt mondja, hogy "társadalmi igazságosságot fogja képviselni, hogy gazdagot ne zsákmányolhassák ki a szegényeket" (ugyanis Egyiptomban ezzel verték át szegény szerencsétlen falusiakat), akkor ez nem mást jelenti, hogy te szavazatod alapján akarja a saját diktatúráját megcsinálni.
süti beállítások módosítása