iszlám és politika

Manyasz Róbert Kázmér blogja

Ramadán a Balkánon 18

2019. június 04. 17:08 - politics&islam

 

Fehérvár

2007 áprilisában Ioannina felől hatoltam be Albánia lágy altestébe. Gjirokastër (Enver Hoxha szüliháza), Tepelenë (Ali pasa bölcsője) után vígan autóztam az éppen építés alatt álló délkeleti főútvonalon és az akkor még komoly erkölcsi és szellemi rombolást nem okozó Kossuth Rádiót hallgattam (itt is bejött). Éppen bemondták, hogy nem mi kapjuk a 2012-es foci EB rendezési jogát. Örültem kicsinyt, bár hol volt még a mai vállalhatatlan parvenü őrület.

Éppen emésztettem a hírt, amikor felbukkant az Osum-folyó völgyében Berat. Akkor még az újváros elég romosan-gyártelepesen nézett ki.

De az óváros már akkor is ütős volt.A hófehér házakkal megszórt hegyoldal, tetején a várral. Nekem találták ki.

Volt itt már macedón-római város is (Antipatrae). S akkor is bizton pangeai halászok (s.n. illírek/albánok) lakták.

A mai elnevezése azonban kissé gáz errefele. A Berat szó ugyanis bizonyíthatóan a "Beli Grad/Belgrad"-ból származik. Ez kínos. Ráadásul az oszmán forrásokban és leíró földrajzi-történeti munkákban úgy szerepelt: بلغراد ارناوود/Belgrad-i Arnavud, "Albán Belgrád", megkülönböztetendő a szerb Nándorfehérvártól.

Hagyjuk is!

Fehér vár... Amikor nem esik ez a mocsok eső.

Ps. Fehérvár az óvárosi szobámból.

61695982_2210399512342471_9068492230511034368_n.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://islampolitics.blog.hu/api/trackback/id/tr3414877532

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása