iszlám és politika

Manyasz Róbert Kázmér blogja

DKA 21 - A penangi zsidó közösség nyomai

2017. augusztus 09. 10:47 - politics&islam

 

A sokszínű és gazdag penangi multikulturális kavalkádnak a kezdetektől fogva részesei voltak a 18. század végén letelepedő zsidó kereskedők. A közösség másfél évszázadon át virágzott, mára bezárt zsinagógáján kívül csak a temetője maradt, egyetlenként Malajziában.

A temetőt magába foglaló telket Shoshan Levi vásárolta, a helyiek emiatt Levi-temetőnek is nevezték. Az első sírkövet 1805-ben állították fel, az utolsót pedig 2011-ben, amikor a szállodaipari vállalkozó, David Mordechai 90 éves korában elhunyt. Ő volt az utolsó zsidó lakos a szigeten. (Itteni sajtó információk szerint Mordechai unokahúga az ausztráliai Sidneyben élő Tefa Efraim az utolsó maláj útlevéllel rendelkező zsidó.)

A Mordechai családról még annyit: David apja, 1895-ben Bagdadból vándorolt ki Penangba és az ónkereskedelemben dolgozott.

A penangi közösség tagjai szinte teljes egészében szefárdok voltak, számosan egykori portugáliai gyökerekkel. (Már megint úgy érzem, kicsi a világ. Madeira és Gonçalves Zarco jár az eszemben.) A sírok között azonban romániai születésű személyt is találhatunk; ami nem zárja ki a szefárd gyökereket.

A 19. század végére megerősödött a közösség: az 1899-es népszámlálás 172 zsidó élt a szigeten.

A hanyatlás a japán megszâllással kezdődött; az egész közösség Szingapúrba menekült. A hâború után aztán kevesen tértek haza, a többség a hatvanas években az Egyesült Államokba, Ausztráliába és Izraelbe vándorolt. 1963-ban Penangban már csak 20 zsidó élt. 1976-ban zárták be a város 1896-ban épült zsinagógáját, amely ma nyomda és üzlet.

A temetőre felügyelő tamil férfi rendkívül segítőkész volt.

20374606_1396147217101042_4804264642017526816_n.jpg

20476397_1396151407100623_5623668923037930927_n.jpg

20479525_1396147697100994_6149230678256316592_n.jpg

20479665_1396148993767531_1158090119450692481_n.jpg

20375838_1396148677100896_5367909136445283016_n.jpg

20376208_1396150970434000_6726738328615673976_n.jpg

20429662_1396150097100754_8548142337421355137_n.jpg

20429684_1396149923767438_853634366753721344_n.jpg

20429947_1396150417100722_7190838840292893685_n.jpg

20431411_1396148303767600_6271653925276078136_n.jpg

20431574_1396149563767474_308292291186436322_n.jpg

20431590_1396150240434073_6595600213481439246_n.jpg

20476088_1396150803767350_3342496912981290083_n.jpg

20476517_1396150583767372_4550633983877130851_n.jpg

20476566_1396149307100833_925492603811682266_n.jpg

20479658_1396149710434126_7541173259635438210_n.jpg

20476565_1396151203767310_2594660807667066999_n.jpg

20375757_1396151283767302_7327337643374009410_n.jpg

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://islampolitics.blog.hu/api/trackback/id/tr4612728632

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Késes Szent Alia 2017.08.11. 17:03:35

Ez (is) érdekes poszt volt, köszönöm!

A háromszög tetejű és félköríves (vagy hogy nevezik ezt a formát) sírkő helyi sajátosság? Van valami rendje annak, hogy ki milyen sírkövet kap?
süti beállítások módosítása