Tekke, Buna, dervisek, szaúdiak
Blagajban már a rómaiak is. Aztán a szerbek (a Nemanják), a bosnyákok (a Kotromanićok), újból a szerbek (Vukšić-Košaca). Aztán jöttek a törökök.
Először a khalwatíja szúfi tarika rendezte be itt rendházát (tekke/tekija), majd a qádirik s végül - máig hatóan - a naqsbadíja. Ez utóbbi dzikreihez három évig volt közöm, de qádiríja gyakorlaton is vettem részt. A Bukhara melletti Bahá'uddín Naqsbandí-sír pedig anno relevatív volt. Különösen a könyvesboltja.
A Buna folyó forrásbarlangjába egymás után úsztak be a turistacsónakok - szaúdi utasokkal. Ők nem nagyon fordultak meg a tekkében.
Persze a szúfikat sem kell félteni. A dzikrek színhelyéül szolgáló szobában egy hatalmas miqrán egy Korán feküdt. Ott volt kihajtva, ahol éppen a "trónuson ülő/kiegyenesedő Isten" sorokat tartalmazó ája szerepelt. A vahabiták -egyik - vesszőparipája: az isteni dezantropomorfizmus egyik kényes támadási pontja. Ők nem nagyon szeretnek erről értekezni.
A szúfik meg nagyon.
Nem véletlenül volt ott kihajtva a muszhaf.