iszlám és politika

Manyasz Róbert Kázmér blogja

Köztársaságok és monarchiák

2014. május 10. 06:22 - politics&islam

Egyre kevésbé nevezik "arab tavasznak" a Közel-Keleten immár több, mint három éve zajló eseménysorozatot. A különböző rezsimek sorozatos bukását háttérbe szorítja az ennek farvizén beköszönő, majd mind erőteljesebbé váló egyre szélsőségesebb iszlamisták látványos előre törése, amely mára az egész térség legfőbb politikai és társadalmi kihívása lett. Valamennyi ország vezetése számára.
Annak ellenére, hogy mindeddig szignifikánsan csak egy fajta politikai berendezkedésű rezsimek buktak el; jelesül világias berendezkedésű köztársaságok. Ezek errefelé kétségtelenül ingatabb struktúrák, amelyek közel-keleti kiépítése szinte kivétel nélkül autoriter rendszerek megtestesülésében kulminált.

 

Közös tulajdonságai voltak továbbá, hogy Tunéziától Egyiptomon át Líbiáig a függetlenség elnyerése utáni politikai struktúra kiépítésében a hadsereg játszotta a vezető szerepet, majd évtizedeken keresztül annak első emberei birtokolták a legfelső vezető posztot is. Ezalatt pedig valamennyien - balul elsült - kísérletet tettek egyfajta "arab szocialista" rendszer létrehozására. E két utóbbi közös többszörös (a rendszer katonai/erőszakszervezeti profilja és az állami intézményrendszerek kizárólagosságát hirdető szocialista próbálkozás) pedig gyakorlatilag semmi teret nem engedett a civil szféra bárminemű kiépülésének. Persze ez azért is lett volna nehéz, mert ennek történelmileg is igen vékonyka előzményei vannak. Hogy finoman fogalmazzunk.

Ugyanakkor feltűnő lehet, hogy a közel-keleti felfordulás-hullám mindeddig nem érintett egyetlen térségbeli monarchiát sem. Ennek a sajtóban, de sokszor a politológiai elemzésekben is olyan magyarázatait olvashatjuk, hogy ez a keleti/arab/muszlim ember úgynevezett autoritás iránti fejlett lojalitásával függ össze. Értsd: a királyhoz, herceghez nem nyúlunk, azok sérthetetlenek.

Az iszlám jog szerint valóban: a jogilag legitim muszlim vezető ellen, amennyiben nem akadályozza, hogy az alattvalók az iszlám előírásai szerint éljenek, nem adatik meg az ellenállás és/vagy lázadás joga. További kritérium a vallásjogilag káros korrupció hiánya a közösség/ország vezetésben. Ennek a feltételnek azonban már nem sok jelenlegi muszlim uralkodó felel meg.

A térség monarchiái azonban a vallásjogi támaszokon kívül további igen kifinomult módszerekkel erősítik belső társadalmi legitimációjukat. A főként szaúd-arábiai pénzügyi hátterű média folyamatosan igyekszik tudatosítani a térség valamennyi (nem csak királyságokban élő) társadalmában a monarchiák előnyeit. Számos alkalommal hangoztatják, hogy - úgymond, miként az európai példák mutatják - a monarchiák történelmi léptékkel mérve stabilabb rendszerek a többi politikai alternatívánál. Minthogy azonban a iszlám monarchiákban a hatalmi megosztottság hiányában a király/herceg nemcsak uralkodik, hanem gyakorlatilag kizárólagosan kormányoz is - tehát az alkotmányos monarchiáknak maximum névlegesen lehet nevezni ezeket a rendszereket -, további legitimációs érvekre van szükségük.

Ezek közül a legfontosabb az a vallási/történeti legitimációs tényező, hogy szinte valamennyi jelenlegi muszlim uralkodó hagyományos, az iszlám közösség kezdeti vezetői, Mohamed próféta és az első kalifák által viselt hivatalossá emelt titulusokat vett fel. Így a marokkói király az "igazhívők emírje" (amír al-mu'minín/أمير المؤمنين), a szaúdi uralkodó a "két szent hely - Mekka és Medina - őrzője" (khádim al-haramajn al-sarífajn/خادم الحرمين الشريفين). Akinek pedig nem jut ilyen emelkedett cím, a származásával erősíti történeti legitimációjátmint a jordániai uralkodó, aki - miként az országa nevében is benne van (Jordán Hasemita Királyság) - a Próféta családjából eredezteti magát. VI. Mohamed marokkói uralkodó viszont még ez utóbbira is hivatkozhat: családja a Próféta lányáig, Fátimáig (és férjéig, Ali imámig) vezeti vissza gyökereit.

Egy másik - valamennyi arab monarchiára jellemző - történelmi legitimációs érv, hogy az uralkodó dinasztia az adott állam alapítója. Így van ez Marokkó (az Alavita-dinasztia), Jordánia (a Hásemita-család), Omán (Szaídok) vagy Szaúd-Arábia (Szaúdok) esetében is. Hogy a kis Öböl menti britek-megálmodta szaúdi szatellit-államocskákról most ne beszéljünk.

A monarchiák nagy befolyással bíró apologétái szerint az uralkodók elleni lázadás több törvény áthágását jelenheti az alattvalók számára. A fennálló - magát saría-alapon legitimnek tartó - rendszerrel szemben való fellépés sérti a vallásjogilag tagadott rezisztencia-elvet. Szembe megy ugyanis az uralkodóval szemben kötelező lojalitást megtestesítő hűségesküvel (baj'a/بَيْعَة). Ugyancsak sérti az uralkodó által viselt történelmi, esetenként ismét csak vallásjogi támogatottságú korábban említett titulust. Miután pedig az uralkodó dinasztia az állam maga (a legtöbb esetben annak alapítója és működtetője), a megdöntésére irányuló bárminemű kísérlet az állam teljes struktúrájának felszámolásának veszélyével jár.

Ezek az érvek erősen működnek a közel-keleti monarchiák lakossága körében. Mindezek persze csak részben magyarázzák a monarchiák eddigi immunitását a rendszereket felforgató felkeléshullámokkal szemben. Mert a magyarázat része az is, hogy maguk a monarchiák (elsősorban persze Szaúd-Arábia és eddig legszorosabb szövetségese) voltak és maradtak a lázadások legfőbb térségbeli indukátorai, amelyek elsősorban természetesen rivális és/vagy nemszeretem rezsimeket céloztak meg kemény előkészítő média-hadjárattal.

A felfordulással azonban más szellem is kiszabadult a palackból. Nevezetesen a legszélsőségesebb iszlamista radikalizmus. Ennek támogatásában is némileg sárosak az előbb nevezett monarchiák, de a szellemeregetés visszaüthet. Az előbb említett önvédő legitimációs érvrendszer a globális dzsihádizmussal szemben nem működik.

A radikális iszlamisták ugyanis alapvetően - saját értelmezésű - vallásjogi alapon illegitimnek tekintenek valamennyi közel-keleti monarchiát. Website-jaikon már Jordániáról és Szaúd-Arábiáról értekeznek, mint a Szíria utáni legközelebbi célpontokról. Jól tudják, hogy mindkét ország kulcsfontosságú a térségben. Jordánia a globális dzsihád egyik fő célpontjának, Izraelnek a közelsége folytán, míg Szaúd-Arábia az egész Perzsa/Arab-öböl legfőbb stabilizátori szerepe miatt. Még nem ért véget a szíriai rémálom, s máris számolhatunk egy sor újabb, sokkal nagyobb kihívást jelentő veszéllyel.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://islampolitics.blog.hu/api/trackback/id/tr326128847

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása