Galícia
Hogy hol húzódnak a mai határok, az történelmi vagy kultúrhistóriai perspektívából annyira mindegy.
S most nem provinciális haza-gondolásról van szó. Azaz, hogy százéves határok ide, százéves határok oda, csak azért is Sonka-Magyarország! Mert hát asse elég, ugye. Csonka-Magyarország nem ország, Sonka-Magyarország sem ország, Hanti- Magyarország mennyország! Akinek kevés, ami van, irány a feltételezett őshaza: az Urálon túli, rokoni Hanti-Manysi Oblaszty több, mint félmillió négyzetkilométer. Tyumen, olaj, gáz, tajga, tundra, nyelvrokonok. (Meg, mondjuk, Cseljabinszk felől sugárszennyezett folyók.) Ott a boldogság!
Szóval. Galícia, azaz az Ibériai-félsziget kelta-hagyományú északnyugati fertálya is két országba is belóg. A portugál Galícia/A Coruña tartomány mellett Észak-Portugália is ebbe a kulturális zónába esik. Sőt, amikor a rómaiak pacifikálták a területet, éppen a helyi kelta törzsről elnevezett Bracara Augusta lett a tartomány székhelye.
A dolmen/mámoa-kultúra évezredeinek (i.e. 5-3.) nyomai mindenütt megtalálhatók. Az i.e. első évezredben megtelepülő kelták városokat (castrum) alapítottak. A punok az i.e. 5. századtól kezdték ellenőrizni a területet, aztán jöttek - ahogy mindenütt a Mediterráneumban - a rómaiak.
Decimus Junius Brutus Gallaecus/Callaecus) már i.e. 138-137-ban megkezdette a "pacifikálást", majd az 1. században C.J.Caesar folytatta. Kis gall mozgolódás ezután is támadt még, de a kantábriai háborúkban (i.e. 26-19.) Octavianus/Augustus mindent lerendezett. Jött a római impérium kora 410-ig.
Akkor jöttek a szvébek, majd fél évtizeddel később a vizigótok. Ők maradtak a 8. századig, amikor Ibériában megjelent az iszlám.
Erről majd külön; immár Portugália vonatkozásában.
S egy kis nüansz. Amikor a 4-5. században az angolszászok partra szálltak Britanniában és a briteket fokozatosan kelet (Wales) felé szorították, a számos kivándorlási hullám egyikeként britek nem jelentéktelen csoportja érkezett a Bretagne-félsziget mellett Galíciába is. Hozták magukkal keresztény hitéleti struktúrájukat is. A Britonensis ecclesia a Bragai Második Konvent (572) döntése alaján önálló közösségként működhetett.
Az egyébként ariánus vizigót állam keretein belül.
Dolmen
Ez még pre-kelta. I.e. 4000 körül emelt szentély Axeitos mellett.
Gallfalva
Kelta/gall vár az óceán parton. Városfalak, erőd, kerek ház-alapok. Az i.e.1. századtól az 5. elejéig, a szvébek (411) és a vandálok (416) bejöveteléig ment itt, a római birodalom legperifériáján a kelta halász aranyélet.
S van belőle errefelé, Északnyugat-Spanyolországban és Portugáliában tizenkettő egy tucat.
Mórölő, ki i.sz. 44-ben meghalt
Vagy nem. Vagy ki tudja. De a mese szép.
Ez is annak a bizonyos názáreti illetőségű tanult férfiú (talán rabbi-tanító, de mindenképpen Könyv-ismerő ember) sztorijával kezdődik. Melyről, ha historiográfiai, lingvisztikai, ergo: tudományos irányból közelítünk, azt mondhatjuk, nem sok biztosat tudunk. Elsősorban persze azért, mert amivé ez a személy lett, olyan emberek munkálkodásának eredménye volt, akik egyetlen percet sem töltöttek vele.
Ez a korai kereszténység (pontosabban: zsidó szektarianizmus) rém izgalmas történet. Ekkor bizonyosodott be, hogy a közel-keleti klíma indukálta permanens társadalmi hőguta olyik kényszerképzeteket és látomásokat szül, amelyek vitalitásuk folytán széles körben, a homo sapiens sapiens faj milliárd egyedeinek életének szabhatott keretet. S ha akarjuk, ha nem, ez a napszúrás határozza meg ma is az életünket.
Szóval. Miután a názáreti illetőségű zsidó férfiút kivégezték, tanítványai szétszóródtak. Köztük volt a betszaidai illetőségű - természetesen - ugyancsak zsidó Jakab, ki testvérevel, Jánossal együtt apostolkodott tovább Jeruzsálemben. (A jeruzsálemi csoport a kezdetektől és meg nagyon sokáig zsidó közösségként tekintett magára.) Úgy tíz évvel a Mester halála után, Heródes Agrippa, Júdea királya (valójában Róma babja, Claudius császár Quislingje vagy Pétain-ja) nekiszaladt a heterodoxnak tekintett jeruzsálemi közösségnek (ezt ma keresztényüldözésként szeretik interpretálni), s kivégeztette Jakabot.
Ezzel kezdetét vette a sztori.
A hagyomány szerint (mindig így kezdünk valamit, amiről nem tudunk sokat/semmit) Jakabot, mint eretneket nem lehetett Júdeában eltemetni, ezért hívei koporsóját egy csónakra helyezték, mely úszó alkalmatosságot egy időre felügyelet nélkül hagyták s az elválván a palesztinai partoktól messzre sodródott.
Elhagynám most a geográfiai és tengervízrajzi tényeket. Kurz und gut, a ladik végigmasírozott a Földközi-tengeren, kilebegett az Atlanti-óceánra, megkerülte az Ibériai-félszigetet, felhajózott az Ulla-folyón és kikötött Iria Flaviánál (ma Padrón városa), hol a halott tengerészt (értsd: Jakabot) végül eltemették.
Aztán nyolcszáz évig csönd.
De hát jöttek a muszlimok. Hősök kellettek. Élők és holtak. Ekkor "találták meg" - úgymond - az apostol sírját, amelyet egy csillag jelölt. (Rosszmájúan kérdezném: tán Mágén Dávid?) Mindenesetre a Csillag Helyén (Campus stellae - Compostela) kialakult Sant Iago kultusza. Santiago de Compostela az iszlám hódítás első évszázadának végén, nyolcszáz körül már beindult.
Ezt segítette, hogy 844-ben a clavijoi ütközetben, amikor a keresztény seregek éppen bukóra álltak, fehér lovon maga a Jakab apostol jelent meg és a kettes meccset a végére kihozta egyesre.
Ez biztos így volt.
Azóta így hívják: Santiago Matamoros. Mórölő Szent Jakab.
Rittyentettek is neki egy kis kápolnát a hegyen, amit a század végén templommá bővítettek. S érdekes: amikor Abú Ámir bin Abdulláh al-Manszúr, a córdobai omajjád kalifa nagyvezírje-hadvezére (978-1002) 997-ben elfoglalta es lerombolta a várost, a sírt, mint Jézus/Íszá próféta tanítványáét nem bántotta. Sőt tornyokat emeltetett köré, amelyeket a keresztény uralom visszatérte után, 1075-1128 között máig láthatóan beépítettek a pompázatos román stílusú templom-épületbe. (A rémisztő, leginkább Fellini-film hangulatú barokk homlokzatot most hagyjuk!)
Azóta zavartalanul megy a zarándoklat-biznisz. Hotelek, éttermek, kütyüboltok. Végig az Út mellett. Ez a középkorban is így lehetett. '11-ben végighaladtam rajta. Visszafelé, hogy - mondhatni - despiritualizálódjak.
Most El Camiño-s trikóban háromszáz eurós bakancsát diadalmasan magasba emelő lelki megtisztult nőt látok közvetlenül magam előtt a katedrális előtti téren.
Megcsinálta!
Csak nehogy könyvet írjon róla!
Ps. Egyébként meg, négy milliárd év múlva - a mi kétesen lehetséges fosszíliáinkkal együtt - a Nap leperzseli a Földet.
Ne kínlódjunk!
Padron
Itt ért partot a halott tengerész
Jakab apostolnak bizonyára tetszene a hely. Bétszajdai Jákobnak - talán - kevésbé.
A Coruña
A tenger felől érkezett volt Santiago de Compostela-i zarándokok általában itt értek partot. "Nekik" épült a Szent Jakab templom a 12. században. A következőben meg a Colexiata Santa María do Campo.
A 21.-ben meg a Carrefour.
Herkules-torony, i.sz. 2. század
Még Coruña