iszlám és politika

Manyasz Róbert Kázmér blogja

DKA 10 - A kínaiak kirajzása

2017. július 31. 15:53 - politics&islam

 

Most érkeztem Taipingbe. Egy igazán kínai malajziai városba. Amikor útközben többször is megálltam levegőt venni, tanulmányokat olvasgattam és jegyzetelgettem ki a kínaiak itteni jelenlétéről. Mielőtt a városról lenne szó, olvassunk a kínaiakról általában.

A Középső Birodalomról (Csung-kuo) az az általános hiedelem, hogy miként öndefiníciója is mutatja, magát pozícionálja a világ közepébe (ez még nem volna annyira különleges, a szíriuszista hun-párthus-Jézus-is-magyar-volt honfitársainkkal ugyanez a helyzet), s mindig is zárt világot alkotott. Holott a kínai kutúra horizontja szinte mindig túlmutatott a Jangce és a Huangho medencéjén. A tenger irányába különösen.

Kínaiak hosszú ideje éltek már Délkelet-Ázsiában, általában kereskedelmi lerakatok munkatársaiként, de szignifikánsan a 19. századtól növekedett meg számuk a térségben.

Abban a században, amelynek a második felében felgyorsuló iparosítás globális migrációt hozott. S ne csak Észak-Amerika vagy Ausztrália nyugatiak általi betelepítésére gondoljunk, hanem arra, hogy ázsiaiak is nagy számban vándoroltak az Egyesült Államok területére. A kínaiak például kiemelkedő számarányban vettek részt az ottani vasútépítésekben. (Bár csak mostanában kapnak háttérszerepet a western-filmekben, holott azok nincsenek vasút nélkül.)

S ekkor érkezett a Maláj-félszigetre is jelentős számú kínai. Ennek három alapvető oka volt.

A brit gyarmatosítás mind a bányászatban, mind a feldolgozóiparban külső munkaerőt kívánt. A maláj tartományok brit kormányzói maga kínai migráns kvótákat állapítottak meg. Ez havonta 5000 embert is jelentett, minek következtében például az 1880/90-es években évente 150000 kínai érkezett Malaya-ba, s ez a szám a múlt század harmincas éveire felkúszott 300000-re. 1864 és 1953 között hét szerződés (Chinese Immigration Ordinance 1864, 1877, Labour Ordinance 1912, Labour Contracts Ordinance 1914, Immigration Restrictions Ordinance 1930, Alliens Ordinance 1933 és Immigration Ordinance 1953) köttetett, amely a kínaiak Malájföldre telepedését szabályozta.

Ami mindig segített a kínai kivándorlásnak, az a Középső Birodalmat a 19-20. században permanensen jellemző káosz volt. A Tajping felkelés (1850-1864), majd a muszlimok lázadása (1855-1873) ugyanúgy növelte a migrációs hullámot, mint a boxer lázadás (1901) leverése, illetve a '12-es polgári forradalmat követő elhúzódó polgárháború.

Mindeközben egy súlyos belső gazdasági probléma is támogatta a nagyobb arányú munkás-kivándorlást. Ez a selyemipar 19. századi összeomlása volt, ami erősen köthető a gyarmatosítással és iparosítással egybekapcsolódó globális piac, s azon a rivális nyugat-európai és észak-amerikai termékek megjelenésével. A kínai selyemipar munkásai közül sokan kötöttek ki Délkelet-Ázsiában, azon belül is Malájföldön.

A császárságot elsöprő forradalommal el is érkezünk a nagy kínai kivándorlás harmadik fő okához: a Koumintang-kormány migrációt támogató politikájához. Ez ugyanis gazdasági háttér építéséhez ösztönözte a kínai közösségek megerősítését a Maláj-félszigeten, Szingapúrig. Sikeresen.

Az országnak kevés olyan fertálya van, ahol nem érződne: az ország a kínai civilizációs univerzum része.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://islampolitics.blog.hu/api/trackback/id/tr5012704463

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kazsiafigyelo 2017.08.05. 17:04:52

Üdvözlet! Érdekes írás. Igazából úgy kerültem ide, hogy a blogoméhoz hasonló témákat kerestem. Érdekelne, hogy mi a véleménye a kínai-iszlám együttélés távlatairól (sajnos ilyen jellegű írást nem találtam a blogján) ? Gondolom nem kell mondanom, hogy ennek alapvetően két dimenziója van - egy közép-ázsiai és délkekelet-ázsiai. Manapság Kína asszertív külpolitikát folytat a régióban, míg ezzel párhuzamosan a térség iszlám államaiban (Malajzia, Indonézia) folyamatosan nő a politikai iszlám befolyása. Lát-e esélyt arra, hogy ezek a folyamatok rossz kimenetellel záruljanak?

politics&islam 2017.08.08. 18:22:05

@kazsiafigyelo: Belső-Ázsiában '13, 14 és '15 nyarán jártam. Kirgisztánban és Üzbegisztánban erős a kínai nyomulás. Ez utóbbiban - gazdasági téren - Kína akar az első számú befektető lenni. (Erről ott írtam is.) Kirgisztánban az iszlám identitás gyenge, Osh kivételével nincs tere a politikai iszlámnak. Üzbegisztánban hullámzó az iszlamizmus tevékenysége, de itt sem Kína a fő célcsoport. Tádzsikisztában ugyancsak nem élő a kínai-iszlám egymásnak feszülés. Ez egyértelműen a Hszincsiang-Ujgur Területre koncentrálódik. Ez nagyon hosszú téma, nem is mennék bele.

Délkelet-Ázsiában Kína jelenléte évszázados és hagyományosan együtt tudott működni az itt élő muszlim közösségekkel. Éppen most írok - a fb-n, aztán majd ide is átteszem - például arról, hogy sokszor a helyi nacionalizmusok lehetnek a radikális iszlamizmus fő indikátorai. Miként itt, ahol most vagyok, Dél-Thaiföldön. A politikai iszlám megerősödése (aminek azért nagy kifutása - jelenleg! - nem várható) okozhat konfliktust az itteni kínaiakkal és Kínával. Most ennek esélye csekély.
süti beállítások módosítása