iszlám és politika

Manyasz Róbert Kázmér blogja

Fia-borja

2017. május 31. 07:07 - politics&islam

 

Rájár a rúd Katarra. Az amerikai elnökválasztás kapcsán neveződött meg, mint terrorizmus támogató ország. (Nem mintha általában az Öbölből nem érkezne pénz, gondolat, logisztika a radikális iszlám szervezetekhez a Szaharától kezdve Szirakon át Afganisztánig és tovább.) Aztán a katari emír szájába adtak dehonesztáló szavakat, amire az egész régió sajtója ezen háborgott, a katariak meg – ahogy az ott lenni szok – külföldi összeesküvést és szabotázst kiáltottak. Most meg ez a leszármazás-vita.

Tamím bin Hamad bin Khalífa Ál Thání, a katari emír elejtette, hogy az ő családja régisége mellett azzal is büszkélkedhet, hogy egyenes ági leszármazottja a vahhabita mozgalom szellemi atyjának-megalapítójának, Muhammad bin Abdulvahhábnak. Mielőtt cinikusan megjegyeznénk, hogy mitől lenne több ezzel a jeles férfiú és famíliája, meg kell jegyezni, hogy – bár a Próféta a mekkai társadalmi hierarchiában betöltött viszonylagosan alacsony helyzete folytán erőteljesen törekedett a törzsi felosztás felszámolására és az iszlám az umma-elvvel ezt deklarálja is – a dár al-iszlám számos részén a törzsiség máig meghatározó, hierarchizáló szociológiai kategória. (És hát ugyan nem ide tartozik, meg nem is teljesen ugyanaz, de nézzük csak meg a nálunk dívó családfa-kutatásba oltott nagyszerű-ős-keresési szánalmas mizériát.)

Az emír mindenesetre kicsit patinásítani szándékozott a családját, az utóbbi napokban az őt és államát ért folyamatos média- és politikai össztűz közepette. Ugrottak kis erre a szaúdiak.

Pontosabban a vahhabizmus alapítójának családja, az Ál al-Sajkh. Akik nem kevesen vannak. A 18. században a Szaúd-családdal szövetséget kötött ideológus leszármazottjai ugyanis másfél száz éve vigyáznak az eszme tisztaságára, s máig betöltik a legmagasabb vallástudósi méltóságokat. A szaúdi állam jelenlegi főmuftija, Abdulazíz Ál al-Sajkh is közülük való. Vezetésével gyűlt össze rögvest a család 200 tagja, hogy megtanácskozzák a katari emír befurakodási kísérletét.

A vége kemény elhatárolódás lett, miszerint súlyos inzultus érte a családot és a katari uralkodó felmenőinek semmi köze az Abdulvahháb-családhoz, az alapítónak négy fia volt, azok leszármazottjainak sorsa pedig teljes mértékben ismert. Így aztán „az Öbölben lévő állam vezetője” (név szerint – jellemzően – nem nevezték meg a szomszédos ország uralkodóját) köteles megváltoztatni ama mecset nevét (M. bin Abdulvahháb), amelyet „nagyapjáról/őséről” nevezett el.

Az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy az Ál Thání (a katari uralkodócsalád) a közép-arábiai (Nadzsd) Banú Tamím törzsből származik, miként egyébiránt a vahhabizmus megalapítója is, aki a Muhammad bin Abdulvahháb bin Szulajmán bin Alí bin Muhammad bin Ahmad bin Rásid bin bin Baríd bin Muhammad bin Musrif bin Umar bin Mudád bin Raisz bin Záhir bin Muhammad bin Alaví bin Vahíb bin Qászim bin Múszá bin Maszúd bin Uqba bin Szaní bin Nahsal bin Saddás bin Zuhajr bin Siháb bin Rabí bin Abí Szúd bin Málik bin Hanzala bin Málik bin Zajd Manát bin Tamím al-Tamímí hangzatos és kimerítő genealógiát adó nevet viselte.

Szóval, azért szegről-végről csak valamiféle rokonokról van szó.

Miként mindenki esetében, aki az Arab-félszigeten él(t).

Vagy aki a Dryopitecus leszármazottja.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://islampolitics.blog.hu/api/trackback/id/tr412553913

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása